
Open Eye: – Hejsan! Jag har förstått att du studerat till parfymör i Grasse (parfymvärldens centrum). Vad jag har hört är det väldigt svårt att komma in på deras utbildning, berätta lite om utbildningen och din syn på och erfarenheter från den tiden.
Viktoria: – Hej! Att bli antagen till Grasse Institute of Perfumery är rätt svårt då det är många som söker in, och de har ett väldigt begränsat intag (10-12 personer per år har jag hört, reds. anm.). Jag brukar ändå uppmuntra alla som är övertygade om att bli parfymörer att söka, eftersom jag tyckte att programmet var en fantastisk upplevelse med underbara professorer och studenter man knyter livslånga band till.
Open Eye: – Hur många olika dofter kan du som upplärd ”näsa” känna igen (ungefär)? Tror du att en lekman kan träna upp förmågan att kunna skilja mellan fler dofter?
Viktoria: – På parfymskolan lärde vi oss särskilja hundratals dofter, både naturliga och syntetiska råmaterial. Efter jag gått ut så jobbade jag några år på olika parfymhus och dubblerade då antagligen antalet dofter jag känner igen. Angående förmågan att särskilja dofter – luktsinnet är som en muskel, ju mer du tränar det, ju starkare blir det!
Nisch och Hedonist
Open Eye: – Vilka är dina tankar om nischparfymerier jämfört med stora mainstream-företag?
Viktoria: – Samtidigt som jag ofta blir positivt överraskad av parfymerna några av mina kollegor inom nischparfym skapar, så tycker jag det är tråkigt att en del företag inte säljer helt egna skapelser, utan bara lägger till en ny twist på redan befintliga, klassiska parfymer och det till ett dyrt pris. En del multinationella företag tar också över en del äldre nischhus och förändrar deras charm och äkthet. Tyvärr så blir ofta kunder lika förvirrade av lanseringar av nischparfymer som av mainstreamlanseringar. Jag tror på utbildning av kunderna och att de bör tillåtas att få mer insyn i hur vi arbetar. Det är därför jag har skapat några olika tjänster omkring denna idé. Jag tror på att dela den kreativa processen med kunderna, att det ökar värdet av en parfym, och på så sätt har specialtillverkade parfymer och informativa parfymkurser blivit mer och mer populärt.
Open Eye: – Kan du lite kortfattat beskriva den konstnärliga, kreativa processen när du gör en parfym. Hur du föreställer dig den och testar dofter osv.
Viktoria: – Att skapa Hedonist tog mig tre år totalt. Jag ville verkligen försöka återskapa ”de gyllene åren” inom parfymeri med min skapelse och jag ville att den skulle vara en källa av ren glädje. Jag hade idéer om att använda lyxiga råmaterial som apelsinblomma absolute (absolute är den destillerade, koncentrerade oljemixen från olika plantor och material, reds. anm.) och jasmin absolute med ingredienser som får mig att tänka på nöjen, så jag började leka med tobak absolute, vaniljabsolute och rom. Doften var klar efter två år, men hållbarheten var lite svag så jag gjorde hundratals försök att förbättra detta för att få den riktigt långvarig. Jag testade parfymen på en liten ”fokusgrupp” där jag gav tester till mina vänner och fick en väldigt överraskande feedback: alla mina vänner gillade parfymen och deras pojkvänner/män blev som tokiga i den och bad flickvännerna/fruarna att de skulle använda den mer. Jag kan fortfarande inte förklara det, men parfymen är ett rätt så roligt och lovande mysterium!
Favoriter
Open Eye: – Har du några favoriter bland råmaterial och dofter eller kompositioner?
Viktoria: – Jag är imponerad av de flesta naturliga råmaterial, men speciellt mycket gillar jag apelsinblomma absolute. Det har en viss dualitet, beroende på vilken kultur man är i. Det representerar renlighet (i Medelhavsländerna används det vanligtvis i uppfräschande cologner för alla åldrar) och djup sensualitet (som i Nordamerika). Jag gillar denna kontrast och jag anser apelsinblomman vara både ödmjuk och en fräsch femme fatale. Hedonist innehåller så klart ganska mycket apelsinblomma absolute.
Open Eye: – Har du några favoritparfymer?
Viktoria: – Självklart, min största favorit är alltid den jag håller på att skapa! 🙂 Gällande andra parfymörers skapelser – den som får mig att känna mig “hemma” var jag än befinner mig i världen är Boss Bottled.
Open Eye: – Vilken är din drömparfym som du skulle vilja skapa nu?
Viktoria: – Jag har fått sådan fantastisk feedback från kunder som köpt Hedonist så allt jag vill är att kunna framkalla samma känslomässigt djupa respons i min nästa kreation.
Framtiden
Open Eye: – Hur skulle du vilja att Parfums Viktoria Minya kommer att utvecklas i framtiden?
Viktoria: – Förutom att arbeta med fler unika parfymer så tror jag att det finns ett visst behov från kunder att lära sig mer om parfymeri och ingredienser. När jag går till parfymerier så känner jag mig alltid så avig när försäljarna ska försöka övertyga mig att den senaste lanseringen doftar kaktus och sjöjungfruhår … Jag tror att det delvis är på grund av dessa extrema marknadsföringssätt som kunder är så ivriga att få tag i parfymrelaterad information från någon trovärdig person, t ex en parfymör.
När det gäller högre utbildning inom parfymeri så erbjuder jag olika tjänster på min webbsajt och en av de mest populära är just parfymkurserna. Hantverket har hållits som en hemlighet så länge, som bara några få människor hade tillträde till, så jag är glad att kunna dela mina kunskaper med de som är intresserade. Jag hoppas att jag om fem år har många utbildade studenter som skapar underbara parfymer och gör parfymvärlden rikare och mer kvalitativ.
Du kan köpa Hedonist eller parfymprov på Viktorias webbsajt.
_Louise
[…] NISCHPARFYM Parfymören Viktoria Minya har en egen studio i Paris (granne med Guerlains flaggskeppsbutik på Avenue des Champs Élysées) och har lanserat sin första egna parfym, Hedonist. Och den har fått ett mycket bra mottagande i parfymvärlden. Hon studerade parfymeri i Grasse och har sedan arbetat på andra parfymföretag, innan hon tog steget att starta ett eget parfymhus. Se en längre intervju vi gjorde med Viktoria här. […]